Pages

عنبر 11



عنبر 11


عنبر لو بصيت على الناس اللي جواه ممكن تسميه عنبر المجانيين زي ما ناس كتير سموه , تعال احكيلك عن عينه من الناس اللي في العنبر دا :


1-

راجل مسافر بالعربية وقفته لجنه في الطريق: 

الظابط سأله بكل أدب : " مسافر على فين يا استاذ؟
رد عليه قاله : ماعرفش بس انا رايح مكان رائع جداً

2-

واحدة ست عجوزة في محل ملابس أطفال بتشتري لبس لنونو:
سألتها اللي شغالة في المحل : " هو حضرتك جايباه لحد من أولادك ولا اولاد ولادك؟
ردت عليها وقالتلها : "دا لابني اللي لسه هخلفه"

3-

طفل صغير معاه نبله وكام زلطه:
بيسألوه إصحابه : " إنت رايح تصطاد فين ما تصطاد معانا؟"
رد عليهم قالهم: "انا مش رايح اصطاد عصافير انا رايح اقتل عدونا الجبار"

4-


راجل عجوز راح يعقد صفقة خشب كبيره جداً:
ولما التاجر قاله: " إنت عايز كل الخشب دا ليه, انته هتبني شركة كبيرة ولا هتصدر الخشب دا بره ؟"
رد عليه وقاله: "انا بابني سفينة كبيرة عشان في طوفان كبير جاي"

5-

واحد بيطحن قمح راح يشتري تلتميت جرة:
الراجل البياع قاله: " ياعم القمح بيتحط ف شكارة مش في جرة, ولا عشان هتهربهم ؟ قاله: " لأ, اصل انا هحط فيهم مصابيح عشان ناوي احارب بيهم "

6-

حفيد الرئيس راح السجل المدني عشان يغير بياناته:

فالموظف قاله : " مش عاجبك اسمك يا باشا تحب نغيرهولك ؟"
قاله:  "لأ , انا مش عاجبني إني ابقى ابن بنت رئيس الجمهورية"

وناس كتير ف عنبر 11 ماينفعش اقولهم كلهم انا قولتلك عينه منهم .الناس حكموا على اللي ف العنبر دا انهم مجانيين بس في الحقيقة اللي الناس بتسميه جنان الكتاب قال عنه ايمان .تخيل لو سمعوا لكلام الناس , هل كانوا وصلوا للي صدقوه واللي حسبوه؟

ابراهيم وسارة وداود ونوح وجدعون وموسى وناس كتير الناس حطوهم ف عنبر 11 عنبر المجانيين , لكن الكتاب حطهم في عبرانيين 11 عنبر الايمان . لو عندك حلم إيمان والناس شايفاه جنان وحاسس انهم هيحطوك ف عنبر 11 يبقى بجد يا بختك عشان اللي بيدخل العنبر دا بيطلع على عنبر الايمان عدل . أرجوك إرجع صدق في اللي مش متشاف واللي ربنا عايزه واللي الناس شايفاه مستحيل واللي ضد الطبيعة وضد سنك وامكانياتك واتنازل عشان تحقق حلمك . حتى لو فضلت طول عمرك بتعمل شغلك في عنبر 11 , زي ما فيه ناس دخلت عنبر الايمان وهي عايشه, فيه ناس مانالتش المواعيد بس برضه اتحطوا في عنبر الايمان بعد ماماتوا.


ملحوظة :
كبيرك وسيدك حطوه في عنبر 11 ومش أي ناس, دول قرايبه وقالوا عليه إنه " مختل " انا بقولك نفس الكلمة اللي موجودة في مرقس 21:3 فسيبك من كلام الناس ولو قالوا عنك مختل يبقى يابختك


قائمة الراغبين في الدخول لعنبر11 :
******- medhat ead
انا مش عارف هبقى رقم كام في الكشف بس انا متأكد اني مش أول واحد عشان الكشف دا من ايام هابيل " عبرانيين 4:11 " ومتأكد إن في ناس كتير بعدي عشان القايمة متنفعش تكمل من غيرك " عبرانين 40:11 " تيجي تحط إسمك معايا في الكشف ؟؟ وتاخد رقم ****** ؟؟ ولو انت في الكشف دا اصلاً باشجعك متفشلش لكن بالعكس كمل و شجع كل اللي خايفين ياخدوا الخطوة دي ويتكتب إسمهم . سلااام واقابلكوا في عنبر 11 عنبر الإيمان.

No comments:

Post a Comment